Intervju s Ninom Vargom: ”Second hand i vintage odjeća su novo normalno.”
Hoće li luksuzna moda preživjeti pandemiju, uspjeh high street brendova, rat? Svako malo pišu se tekstovi na ovu temu, dio njih naslućuje da ne, dok dućani luksuznim brendovima i dalje nadmašuju sva očekivanja. Moda nam je u krvi, izražavati se kroz odjeću neupitno je nešto bez čega ne možemo, što god da biramo nositi – i to je sasvim u redu. No, došla su vremena kada to uistinu moramo i propitkivati. Baš poput reciklaže, prehrane ili stres managementa, što nosimo postaje polako odraz kako pristupamo životu, koje su nam vrijednosti i jesmo li osviješteni ili ne.
Nina Varga kreativka je rođena u Bosni i Hercegovini i već dugo živi i radi u Nizozemskoj. A nakon karijere dizajnerice postala je dio tima The Next Closet, tech tvrtke koja prodaje second hand dizajnersku odjeću. Zar nije vrijeme da stil nadvlada najnovije kupljeno? Umorni od savršenosti, pozdravljamo projekt koji šarm i autentičnost stavlja na prvo mjesto. Kao i osvještenost o ekologiji. Da, počinjemo živjeti u vremenu kada će previsoka cijena odjeće postati stvar neukusa.
N: Kako je izgledao tvoj život u posljednje dvije godine? Koliko dugo sada već živiš u Nizozemskoj i kako se život promijenio tokom pandemije?
N: Turbulentno! Živim u Nizozemskoj od svoje šeste godine (sada mi je trideset i pet). U jednom periodu svog života vratila sam se u Bosnu na nekoliko godina, kada sam radila za tvrtku Bellissima, a u posljednje dvije godine rodila sam svoje treće dijete, sina Lennoxa. Za The Next Closet počela sam raditi kao freelancer, a danas je to moj stalni posao. Pandemija je svakako promijenila cijeli svijet, no ako gledam pozitivno, meni je donijela više slobodnog vremena koje sam mogla provoditi s djecom. Radila sam od kuće i uz svoj posao i školovala svoje troje djece.
N: Kako je krenuo The Next Closet i koja je bila ideja iza svega?
The Next Closet su pokrenule Thalita van Ogtrop i Lieke Pijpers. Thalita i ja smo bile zajedno na jednom snimanju gdje smo se prvi put i upoznale, nakon čega sam brzo postala dio The Next Closeta. Odgovorna sam za cijeli vizualni identitet, mood i dojam brenda, snimanja, kampanje, cijelu produkciju, a sve prolazim sa Suzanne Kats, koja je novi CCO tvrtke. The Next Closet je osnovan 2013. i jedan je od najvećih u Beneluxu, a iako je prvo postojao samo kao online dućan, jako brzo smo odlučile i organizirale otvoriti i fizičko mjesto. Radila sam tako i na uređenju prostora, dio sam uređivala sa svojim očuhom koji je bojao zidove i vješao lampe, kao i kroz suradnju s brendom Veldtwerk. Najviše smo brinuli o materijalima u dućanu, da budu ekološki osviješteni, reciklirani.
N: Vjerujem da svi jako pozitivno reagiraju jer okrećemo se ipak nešto više samoodrživom odnosu prema modi.
N: Ljudi postaju sve svjesniji kvalitete i prednosti toga da neki predmet mogu jako dugo nositi – zato su vintage i second hand odlično rješenje. Second hand odjeća je novo normalno. Logo ne govori puno, on je na kraju samo prezentacija filozofije brenda. A ukus se ne može kupiti, njega imate ili nemate, kao što svi možemo naučiti igrati nogomet, ali su talenti jako rijetki. Ili kako kažu: Dama se ne postaje, dama se rađa. Vintage i second hand (važno je znati razliku) su sasvim normalni u Nizozemskoj. Preokret se događa svakodnevno i na ulici ima sve više i više second hand kombinacija.
N: Koje je tvoje mišljenje o high streetu, bila si i u dizajnerskim vodama i imaš uistinu fenomenalno razvijen osobni stil. Kako ti pristupaš shoppingu, koliko često kupuješ i kako kreiraš svoj stil?
N: Od kada radim za The Next Closet kupujem samo second hand. Glavni razlog je jer imamo tako raznoliku ponudu. Oduvijek sam bila ‘treasure hunter’, a sad sam postala još veći. Puno odjeće na The Next Closetu prodaju žene iz umjetničkih krugova, tako da može biti jako zanimljivo. Meni je inspirativno da je neki komad odjeće imao svoju priču, a zatim je dobio novi život s drugom osobom. Obožavam taj storytelling.
Želim smanjiti utjecaj tolike količine odjeće na planetu jer 70 posto ormara ostaje nenošeno, a 33 posto žena odjene nešto samo pet puta prije nego što to i baci. I to me jako brine, osobito kada pomislim na štetne tvari u procesu proizvodnje, oskudicu sirovina, velike modne lance koji neprestano rastu, loše radne uvjete i ogroman ekološki trag koji ostavljamo za sobom. Kada donirate jedan komad uštedit ćete 73 posto CO2, kemikalija i vode (izvor Circle Economy). Što možemo učniti? Kupovati second hand, prodavati ili donirati našu odjeću te staviti kvalitetu ispred kvantitete!
N: Je li The Next Closet internacionalan, može li se sudjelovati iz svih zemalja, prodavati i kupovati?
N: The Next Closet je platforma koja spaja ormare diljem svijeta i osigurava lagani i brzi pristup dizajnerskim komadima, s naglaskom na samoodrživosti. Visoka kvaliteta je novi luksuz i želimo zaustaviti nepotrebnu masprodukciju odjeće jer mislimo da je uistinu bilo dosta. Svjetska modna scena uporno nas tjera da kupujemo još i još nove odjeće, a odjeće ima puno previše no što nam je potrebno. Kad bismo ujedinili sve ormare ovog svijeta, shvatili bismo koliko toga imamo. To je i cilj The Next Closeta.
U Amsterdamu je moguća i usluga da dođemo u vaš ormar, poslikamo odjeću i od tog trena brinemo se za sve daljnje korake. Tako prodajete odjeću anonimno, a dobivate šezdeset posto od prodajne cijene. Ukoliko sami poslikate odjeću koju želite prodati, dobivate osamdeset posto od prodajne cijene. To možete učiniti iz bilo koje zemlje u Europskoj uniji.
Osim toga, osnovali smo i grupu Club Conscious čija je ideja okupljanja žena koje dijele ideje, razgovaraju o samoodrživosti i rade razne aktivnosti za The Next Closet. Najnovija suradnja je TNC x ENSŌ koju smo snimali povodom Međunarodnog dana žena i cilj je izgradnja ženske zajednice koja podržava The Next Closet misiju samoodrživosti. A ona je da second hand uvijek bude prvi izbor.