Što nas “jede”: Perfekcionizam u prehrani

Foto: Kaboom Pics / Unsplash
Autor: Martina Kolarić

U posljednje vrijeme puno se govori o intuitivnom pristupu prehrani. Što znači ”poštivati sebe” kada se radi o hrani?

Ne sjećamo kada smo zadnji puta vodile neki podulji razgovor, a da na kraju nekako nije skrenuo ili se barem dotaknuo teme prehrane. Od toga što i kako kuhamo, kakvu hranu unosimo u tijelo, koje restorane posjećujemo i gdje kupujemo koje namirnice, pa do savjeta kako svu tu hranu pretvoriti u neke smislene zdrave obroke. U svijetu u kojem nas iz medija svakodnevno bombardira industrija dijeta; teško je zapravo pronaći neki savjet koji vrijedi baš za sve.

Dr. Christiane Northrup, autorica knjige i svojevrsne biblije za žene “Žensko tijelo, ženska mudrost” kaže kako je prehrana za svakog od nas individualna stvar, ali da ipak možemo raditi nešto kolektivno dobro za naše tijelo i lijepu liniju – prestati se živcirati.

Prema dr. Northrup hrana nije samo gorivo ili neprijatelj u stalnoj borbi s vagom; ona je naš partner u plesu zvanom samoljubav, self-care i samopoštovanje. Samopoštovanje se krije u tanjuru punom boja i okusa, u onoj čokoladi koju si dopustiš bez grižnje savjesti, u svjesnosti da je svaki obrok prilika da se povežeš sa sobom. Zvuči kao recept za kaos? Možda, ali samo ako je kaos sinonim za slobodu od samozatajnih pravila koja nam nameće industrija dijeta.

Kako stvari zapravo stoje? Kada biramo hranu koja “odzvanja” s našim tijelom i duhom, mi biramo sebe. Ne radi se o tome da jedemo “savršeno” – što god to značilo – već o tome da jedemo intuitivno. Da, intuitivno, kao što to radi mačka koja instinktivno zna kada joj je dosta hrane. Naš je odnos s hranom zapravo odnos s vlastitim tijelom i, u širem smislu, s vlastitim ja.

Ako je svaki obrok čin samopoštovanja, onda je svaki zalogaj kao mali dopis upućen sebi. Zvuči pretjerano? Možda, ali u svijetu gdje nas uče da budemo strogi prema sebi, malo pretjerivanja u smjeru ljubavi možda i nije tako loše.

Vrijeme je da prekinete rat s hranom

Svi znamo za benefite reishi gljiva ujutro ili zeleni smoothie, ali što ako nam naša potraga za prehrambenim savršenstvom zapravo više škodi nego pomaže? Dr. Northrup upozorava da takav pristup može anulirati sve zdravstvene benefite pažljivo odabrane prehrane. Umjesto da uživamo u slatkoći okusa, često si stvaramo klopku gdje svoje prave apetite gušimo u ime “perfekcionizma”, što dovodi do razine stresa štetne koliko i najprerađenija hrana.

Da, hrana može biti komplicirana, ali može biti i izrazito jednostavna. Važno je samo da naučimo slušati što nam tijelo govori. Želite li danas jabuku? Ili možda komad tamne čokolade? Svjesno jedenje, odnosno uživanje u svakom zalogaju s punom pažnjom nije samo način da se poboljša probava; to je način da se odnosimo prema sebi s poštovanjem i ljubavlju.

Dakle, dok se sljedeći put zagledate u svoj tanjur, zapitajte se: što mi ovaj obrok govori o mom odnosu prema sebi? Ako je odgovor bilo što manje od “pokazuje mi ljubav i poštovanje”, možda je vrijeme za malu promjenu perspektive.

Promjena perspektive prema hrani, kako to sugerira Dr. Christiane Northrup, nije samo nužna; ona je oslobađajuća. Evo nekoliko ključnih smjernica kako promijeniti način na koji razmišljamo o hrani, usmjeravajući se prema zdravijem odnosu s prehranom i samim sobom:

Razbijanje mita o “savršenoj prehrani”

Prihvatite da ne postoji univerzalna “savršena prehrana” za sve. Svako tijelo je jedinstveno, sa svojim potrebama i reakcijama na različite vrste hrane. Slušajte svoje tijelo i njegove signale umjesto da slijepo slijedite dijetalne trendove.

Prakticiranje intuitivnog jedenja

Naučite prepoznati stvarne signale gladi i sitosti vašeg tijela. Jedite kada ste gladni i prestanite kada se osjećate ugodno siti, umjesto da se pridržavate strogih vremenskih okvira ili kalorijskih ograničenja.

Uvođenje svjesnosti u prehranu

Jedite polako i sa zahvalnošću, fokusirajući se na okuse, teksture i mirise hrane. Ova praksa ne samo da poboljšava probavu, već i pomaže u stvaranju dublje veze s hranom i uživanju u njoj.

Prepoznavanje i otpuštanje prehrambenog perfekcionizma

Budite svjesni kako samokritičnost i težnja ka prehrambenom perfekcionizmu mogu negativno utjecati na vaše mentalno zdravlje i samopoštovanje. Radite na otpuštanju krivnje povezane s hranom i prepoznajte da svako ima pravo na fleksibilnost i užitak u hrani.

Traženje radosti u jednostavnosti

Uživajte u jednostavnim zadovoljstvima kuhanja i dijeljenja obroka s dragim osobama. Prepoznajte hrabrost u biranju svježih, cjelovitih sastojaka koji hranu čine ne samo ukusnom, već i hranjivom.

Osluškivanje tijela i njegovih potreba

Shvatite da vaše tijelo zna što mu je potrebno. Ako osjećate da vam određena hrana ne odgovara, bez obzira na to koliko je “zdrava”, dopustite si pronaći alternative koje vam bolje odgovaraju.

Povezivanje s izvorom hrane

Razmislite o tome odakle vaša hrana dolazi. Biranje organskih, lokalno uzgojenih namirnica kad god je to moguće može vam pomoći da osjetite dublju povezanost s hranom koju jedete.

Veselite se obrocima

Umjesto da se fokusirate na ono što “ne smijete” jesti, fokusirajte se na bogatstvo i raznolikost namirnica koje možete uključiti u svoju prehranu.

Svi smo postali opterećeni izgledom ili štetnosti hrane koju unosimo u sebe. Ponekad nam taj stres povezan s hranjenjem radi veću štetu od takozvane nezdrave hrane. Danas na internetu možete pronaći na stotine smjernica kako se zdravo hraniti i održavati svoju liniju vitkom. Međutim, sve smo mi planet sam za sebe. Nešto što odgovara našoj prijateljici ne mora značiti da radi dobro i našem organizmu. Ali ono što je u svemu tome optimistično jest da naše tijelo već zna što mu treba – samo ga počnite slušati.

VEZANE OBJAVE