Sanja Iveković, Works of  Heart (1970-2023), u MSU

Prva sveobuhvatna muzejska retrospektiva jedne od najvažnijih hrvatskih umjetnica.

Sanja Iveković, Works of  Heart (1970-2023), otvara se u MSU Zagreb u četvrtak 15. lipnja u 20 sati. Izložba kustosice Zdenke Badovinac je premijerno prikazana prošle godine u Kunsthalleu u Beču. Iako dijele isti naslov, zagrebačka izložba je opsežnija i prilagođena specifičnom prostoru MSU Zagreb. Izložba uključuje nove produkcije: spomenik Trudna memorija (Pregnant Memory) i Izvještaj u sjeni (Shadow Report), veliki broj radova iz kolekcije MSU, te nove segmente – arhiv pod nazivom Točke susreta: Dokumenti u nastajanju, 1968.-1982. kustosice Ivane Bago, kao i presjek autoričinih aktivističkih aktivnosti.

Retrospektiva i arhiv su u dijalogu i dijele narativ aktiviran naslovom izložbe, Works of Heart u kojem se kroz metaforu srca rad Sanje Iveković predstavlja kao generator raznorodnih susreta, odnosa i akcija. Zagrebački muzej je i sam mjesto susreta, budući da je arhiv strukturiran oko umjetničina ranog djelovanja i njezine prve veće samostalne izložbe Dokumenti 1949.-1976., predstavljene 1976. godine u Galeriji suvremene umjetnosti u Zagrebu, preteči današnjeg MSU.

Sanja Iveković je umjetnica i aktivistica u čijem su radu oba aspekta, i umjetnost i aktivizam, često integrirana i neodvojiva. Tijekom više od 50 godina, kako u socijalističkoj Jugoslaviji, tako i u današnjem globalnom kapitalističkom okruženju, rad Sanje Iveković u rasponu od feminizma do šireg društvenog i političkog angažmana, zalaže se za rodnu jednakost, antifašizam, emancipaciju kolektivnog pamćenja i solidarnost.

Vraćajući se ovom retrospektivom do ranih radova Sanje Iveković, posjetitelji će imati priliku sresti se s njezinim radovima kojima se umjetnica suprotstavlja patrijarhatu, konzumerizmu, autoritarnosti, nacionalizmu, ksenofobiji, brisanju pamćenja, nasilju nad ženama i drugim područjima stvaralačkog otpora.

Poput mnogih izložbi Sanje Iveković, izložba Works of Heart nazvana je prema jednom od umjetničinih radova koji je predstavljen na istoimenoj izložbi u Galeriji Josip Račić u Zagrebu 2001. godine. Iveković je preuzela ovaj naslov sa stranica New York Timesa iz veljače 1994., kada je uz fotografiju i izvješće o pokolju civila na sarajevskoj tržnici objavljen reklamni oglas za ogrlicu s privjeskom u obliku srca za Valentinovo. Iveković je od ratne fotografije i reklame napravila dva odvojena plakata, uvećavajući i naglašavajući novinsku jukstapoziciju ženskog modela koji reklamira ogrlicu i ranjene žene koja u fotografiji ilustrira izvješće o masakru. Srcolika ogrlica, kao i zatvorene oči žena na obje fotografije, upućuju na jedno moguće tumačenje naslova izložbe, kojim se podcrtava posvećenost umjetnice dekonstrukciji stereotipnih prikaza žena – u ovom slučaju žene kao utjelovljenja emocija i sentimentalnih motiva.

Pored toga što upućuje na stereotipe ženskog odnosa prema svijetu, srce je i metafora za umjetnost shvaćenu kao neku vrstu stroja koji istovremeno reagira na, i proizvodi društveno-politički kontekst. Srce u naslovu ove izložbe je i podsjetnik da je našem društvu potrebno više solidarnosti u vremenu kada se krize nižu jedna za drugom.

VEZANE OBJAVE