Search
Close this search box.

Lorna Kijurko

Foto: Mateja Vrčković
Autor: Tina Bačić

”Ne radi se o stići negdje, nego otvoriti srce i um; stvoriti prostor za kreaciju.”

Lorna. Žena čije fotografije žena obožavaju žene. Rad fotografkinje Lorne Kijurko (@lornakijurko) usisava – pokušala sam pronaći bolju riječ, ali uistinu kada gledate njene kadrove i te trenutke koje je zamrznula svojim objektivom, stanete, zamišljate, fantazirate. Lorna je dijete s mora i to se osjeti u svakom njezinom radu, ta ležernost, prirodnost, nesputanost.

Ona nas podsjeća na to što znači biti u trenutku, biti u svojoj koži, najvažnije – osjećati se najljepše u svojoj ženskoj koži, bez odjeće, sjedinjena s prirodom, potpuno spojena sa samom sobom. Tko god je stao ispred Lorninog objektiva, zna da je to neobjašnjivo iskustvo iscjeljivanja, a staviti Lornu ispred nečijeg objektiva (u ovom slučaju Matejinog) tek je bilo posebno iskustvo za nju. No, za Noon smo to uspjeli.

Upoznaje Lornu Kijurko, ženu koja uistinu poznaje sebe i upravo zato kreira tako pitko i smisleno. U potpunosti povezana sa svojom intuicijom, Lorna nas vodi kroz svoj put i upoznaje sa svojim načinima razmišljanja.

"

Golo tijelo je nešto najprirodnije, sve drugo samo odvlači pažnju i to je ono kako ja vidim čovjeka.

"

N: Žena si koju na neki način intigrira žensko tijelo – kako, zašto? Radi li se, kada pričamo o aktovima, uopće o tijelu? Možeš li mi reći više o tome?

L:  Sada je prošlo točno šest godina od moje prve izložbe aktova, a svojim početkom nekako smatram onda kada je nastala fotografija sa dvije žene koje trče putem držeći se za ruke. To snimanje je bilo tako realno i spontano, na fotografiji su moje prijateljice sa kojima sam bila na moru i kad smo se našle na tom putu u ništa i sve, to je meni bio znak bezbrižnosti, ono što za mene znači lakoća postojanja. Podsjetilo me na bivanje ljeti, radost i važnost zajedništva, zato je stisak ruke ovdje simbol. Kako sam odrasla na moru, nekako uvijek bose noge i put predstavljaju za mene slobodan izraz. Ne radi se o stići negdje, nego da čovjek otvori srce i um, a potom se tu stvara prostor za kreaciju.  Golo tijelo je nešto najprirodnije, sve drugo samo odvlači pažnju od tijela i to je ono kako ja vidim čovjeka. 

Osim toga, mislim da biti razgolićen, bez straha, otvoren, je nešto što nam svima danas užasno nedostaje, a ne bih mogla ni pružiti to cijelo iskustvo osobi koju fotografiram da je fotografiram u odjeći. Bez odjeće smo svi ranjivi, što se bojimo biti. Dugo sam se pitala zašto aktovi, ni sama nisam tada znala, pokušala sam u nekim trenucima i odustati od njih, no na kraju me sve nekako vodilo k tome. Taman kad bih htjela odustati, kontaktirali bi me mediji, nešto bi se već dogodilo, što me nazad vratilo upravo toj fotografiji. Sada su mi puno jasnije neke stvari i jako sam zahvalna što sam slijedila unutrašnji glas. Kada radimo iz čistog srca, živimo svoju istinu.

N: Što je za tebe intima, intima sa samom sobom, intima kroz umjetničko izražavanje?

L: U odnosima s drugima intima mi je dopustiti da netko uđe u moj prostor, sa nekim, kao sada sa tobom, dijeliti svoje mišljenje bez plana i programa. Biti u trenutku, biti nekome sigurno mjesto za komunikaciju, kao i da je netko isto to meni. Što je rijetkost, i to mi je sve više i više jasno. Smatram da intima najviše poprima značenje kada je na mentalnom i duhovnom nivou. A biti intimna sa sobom znači mi dopustiti si da izrazim ono što me pokreće iznutra bez razmišljanja kako će to nekome izgledati izvana. Ne razmišljati hoće li se ono što radim nekome svidjeti, hoće li se to prodati, već samo izraziti ono što me pokreće… Jer tek tada u životni prostor dolaze nam ljudi kojima se možemo pokazati.

Prije sam bila dosta otvorena prema svima jer to sam smatrala da je jednostavno ljudski, no s vremenom sam shvatila da sam sebe najviše povrijedila. Kada smo u svojoj autentičnosti, pomažemo jedni drugima, no nisu svi spremni za to uvijek. Ipak, to su bile neke od najvećih lekcija, i to sam bila ja, a zahvaljujući kojima sam naučila kome se otvaram i što otkrivam jer znam da će to imati utjecaja. Isto tako, naučilo me da usporim, da se najbolje stvari događaju i grade polako. To me jako povezalo sa samom sobom, svojom intuicijom i instinktima i danas se više uopće ne propitkujem u trenutku kada se odlučim nekome dati. No, trebalo mi je da dođem do toga, trebalo je vremena da počnem živjeti svoju istinu, više ne gledam na iskustva kao na pozitivna ili negativna već jednostavno – iskustva. Život mi je danas zbog toga naprosto lijep. 

 

N: Kroz iskustvo fotografiranja žena, za što kažeš da je uistinu intimno iskustvo i za njih i za tebe.. Što bi rekla da si najviše ‘naučila’ o ženama?

L: Definitivno njihovu, našu, kompleksnost. Ali i jednostavnost, oboje u isto vrijeme. Kada krenem s fotografiranjem skoro svaka žena će reći ‘Ali ja ovo ne znam, nisam model.’, a onda se događa ta kulminacija, potpuno prepuštanje, korak u nepoznato i to je najljepši dio cijelog procesa. Naposljetku se dogodi i osjeti taj neki potpuni trenutak koji se onda vidi i na fotografiji. Zanimljivo je isto tako i to što uvijek fotografiram žene koje često nemaju iskustva pred objektivom, zato je to iskustvo još posebnije. Volim kada smo tu jedni za druge, jer tako rastemo i učimo.

"

Kroz fotografiju sam definitivno najviše naučila žensku, našu, kompleksnost. Ali i jednostavnost, oboje u isto vrijeme.

"

N: Zašto misliš da je žensko golo tijelo takav ‘bauk’ u našem društvu, u društvu općenito? Imaš li neko mišljenje o tome?

L: Tužno mi je kada se žensko tijelo gleda samo kao nekakav objekt. Ja ustvari uopće nemam fokus na tijelo, već želim izraziti to tijelo kao neku mekoću. Tijelo kao spoj sa svime što nas okružuje, dati mu poštovanje, kao i prostor za igru, za uživanje. To je dosta škakljiva i velika tema. Ako pogledaš i sve ovo što se događa na Instagramu je cijela jedna tema za sebe. Umjesto da se predstavlja nečiji rad, doprinos zajednici, ljudi kao da prodaju sebe. 

Instagram je općenito izgubio svoj smisao, meni često i zabranjuje fotografije, zato ih sve rjeđe i stavljam, a s društvenim mrežama imam neki ‘love-hate’ odnos. Mislim da trebamo biti jako oprezni koliko im vremena dajemo i bojim se da mnogi počinju zbog toga gubiti sebe.

N: Žena si koja se svakako zna prepustiti trenutku, jesi li oduvijek bila takva, što te dovelo do toga? Kada se osjećaš najbolje u svom tijelu?

L: Uvijek sam bila takva, nisam to toliko trebala učiti, iako se nekad trebam podsjetiti. Shvatila sam da sam najautentičnija onda kada ne razmišljam, nego kada si dopustim sve osjetiti i bivam u trenutku, tada se događa čarolija.  Najbolje se osjećam u svom tijelu kada plešem i kada sam u prisustvu ljudi koji se pokazuju i sa kojima mi je ugodno. Sa ljudima otvorenog srca.

N: Fotografija nije tvoj jedini kanal izražavanja, možeš li samu sebe uopće opisati u svojoj svestranosti?

L: Dajem si slobodu u izražavanju,živim. Fotografiram, pišem, dugo prakticiram yogu i konstantno se educiram na tom putu. I planiram uskoro sve to možda spojiti u jedno iskustvo u koje će biti pozvani i drugi, mada zapravo to već i radim. I fotografiranje je iskustvo u kojem dijelim svoje znanje sa jogijskog puta, na suptilnijem nivou. Mislim da nas danas i ima tako puno, da pridonosimo zajednici na što više načina, da se međusobno potičemo na djelovanje i da se inspiriramo.

Život je za mene ples u toj jednoj točki oko koje se ja vrtim i dopuštam da sve izlazi van, da se sve odvija. Volim slušati ljude i to me osobno inspirira, kada čujem što im nedostaje, kako se osjećaju. Jer tako učimo o čovjeku, tako možemo jedni drugima pokazati ljepši,bolji i ispunjeniji svijet. Svi većinom prolazimo isto i većina toga je povezana sa tijelom kao početnom postavkom, samo trebamo alate koji će nam pomoći i trebamo znati poslušati se. 

N: Čemu si trenutno sve posvećena?

L: Pripremam se za novu izložbu koju ću raditi sa kustosom Feđom Gavrilovićem, mogu samo reći da će okvirna tema biti golo tijelo u javnom prostoru. Svakako je poanta rušiti tabue i potaknuti skidanje maski koje nosimo. Radim i na jednoj novoj seriji fotografija posljednje dvije godine, a planiram svoje fotografije umjetničkih aktova i okupiti i u knjizi. A paralelno sa tim sanjam i o tom nekom prostoru, neka zasad ostane na riječi “prostor” u kojem miriše umjetnost, inspiracija, ples ,pjesma i ljubav. 

VEZANE OBJAVE