Search
Close this search box.

Ena Čuček

Foto: Mateja Vrčković
Autor: Tina Bačić

”Kreativnost nije moguća ako si opterećen s krajnjim rezultatom, u tom trenu ona se gasi.”

Ena je žena koja jednostavno iznenađuje. Taman kad pomislite da znate sve o njoj, otkrit će vam još nekoliko svojih slojeva. Uz modeling je pokrenula brend Iliya (@iliya.world), koji je upravo dobio svoj web shop (iliya.world), no Ena je uz to i umjetnica koja je studirala na Akademiji, a nedavno je i diplomirala industrijski dizajn na Arhitektonskom fakultetu. Uistinu ju je teško svesti pod jedno, no zašto i bi? Upravo je hibridnost bila jedna od glavnih tema o kojoj smo pričale za ovu prigodu.

Kada govorimo o temi ‘Kako biti sa sobom’ kreativnost ima snažnu ulogu. Ona nas opušta, dopušta da budemo u trenutku i uistinu nas vodi na ‘dejt’ sa samima sobom. Ena je zato idealna sugovornica, a provela nas je kroz sve svoje kreativne procese, ideje i planove, te podsjetila na nešto jako važno, što nas većina redovito zaboravlja, a to je – kako dok stvarimo ili radimo uživati u samom procesu.

"

Mislim da je kreativnost u današnje vrijeme luksuz jer živimo u vremenu u kojem smo opterećeni rezultatima.

"

N: Kako bi opisala svoj put kroz modeling prema kreativi, što je ‘bilo prvo’?

E: Teško mi je reći što je bilo prvo jer i modeling smatram kreativnim poslom. On je isto neka vrsta izražavanja, traži od modela na snimanju da svaki put preuzme novu ulogu, drugačiji način kretanja i model je zapravo protagonist nekog narativa koji se naposljetku želi postići s fotografijama i završnim materijalom. Tako da mi je sve zajedno spojivo i jako povezano, samo se radi o drugačijim načinima izražavanja.

N: Što je za tebe kreativnost danas, jesi li uvijek u dobrom odnosu sa svojom kreativnošću ili ima tu i frustracije?

E: Mislim da je kreativnost u današnje vrijeme luksuz jer živimo u vremenu u kojem smo opterećeni rezultatima, obavezama, i općenito sa suvremenim preživljavanjem. Trebali bi si više dopustiti da se posvetimo nečemu bez da znamo što će to na kraju biti. Za mene je kreativnost miješanje nepovezanih stvari i puštam da mi sam proces kaže jesam li na pravom tragu.

Čini mi se da kreativnost nije moguća ako si opterećen s krajnjim rezultatom, u tom trenu ona se gasi. Tako da, da bi bili kreativni, trebamo dopustiti da budemo otvoreni prema igri, da se prepustimo. Dobro je imati viziju, ali ostati i otvorenog uma, tada se krene događati nešto svježe, zanimljivo i novo.

N: Frustrira li te nešto kada se radi o pokretanju biznisa i nekom osobnom razvitku u Hrvatskoj ili koje su po tebi prednosti?

E: Hrvatska je super mjesto za život i sama često posjećujem događanja i izložbe ovdje. Ponekad shvatim da mi nedostaje internacionalnog sadržaja i neke druge perspektive, no to onda nadoknadim s putovanjima i odlaskom u druge gradove. Ono što je super s Iliyom je to da mi je pokretanje cijelog ovog projekta donijelo nove suradnike kroz koje sam se upoznala s nekim sasvim novim perspektivama, načinima rada, i to mi je sve učinilo svakodnevicu još inspirativnijom. Osim toga, i sama stranica Iliye zamišljena je kao svojevrsna platforma na kojoj će se predstavljati kreativni ljudi i to me veseli.

Živjeti vani ima svoje prednosti, ali i nedostatke, jer vani se uvijek osjećaš kao stranac, počevši od samog jezika. Možeš se osjećati i usamljeno nakon nekog vremena, tako da živjeti u manjoj sredini, gradu u kojem možeš pješice bilo gdje, ima svoje ljepote. Ako se okružimo s ljudima s kojima se međusobno podržavamo, ovdje može biti lijepo i Zagreb može biti jako dobar grad.

N: Nedostaje li ti New York, jesi li ikad požalila odluku što nisi odlučila tamo nastaviti svoju karijeru?

E: To nije bila odluka koja se dogodila preko noći, jako sam ju dobro promislila. Možda bi mi čak neke stvari bile i jednostavnije, zasigurno drugačije da sam ostala, ali opet mi je drago jer sam ovdje krenula educirati se, otkrivati neke nove smjerove za sebe. U tom trenutku odluke nekako sam osjetila da mi modeling više nije dovoljan i da želim otkrivati druge stvari, izražavati se na druge načine i razvijati se.

N: Što te ovdje inspirira ili i dalje više pratiš što se odvija na svjetskoj sceni?

E: Kad bolje razmislim ne moramo ni raditi razliku između naše i svjetske scene jer bilo što ovdje nas može inspirirati. Primjerice, mogu izaći u šetnju van iz stana i mogu se inspirirati s korom drveta koja je na kraju i jedan od motiva na jednom od šalova. Tako da bih rekla da nije poanta u tome što promatramo već kako to promatramo. Možemo biti inspirirani s bilo čime.

N: Što je za tebe ženstvenost i biti u nekoj svojoj energiji, kako gledaš na to?

E: Rekla bi na prvu da mi je pojam klasične ženstvenosti nije previše blizak.

Onako na prvu, mislim da se u našoj sredini on često nadovezuje na fizički izgled, a za mene je ženstvenost snaga, samopouzdanje i razvijeni senzibilitet prema određenim stvarima. Ona može biti jako subjektivna i ovisi o osobi. Cijeli pojam ženstvenosti je zapravo kompleksan i teško ga je definirati. Ženstvenost se kod svakoga može reinterpretirati drugačije i ona je pitanje odabira bilo koje osobe.

"

Nisam toliko fokusirana na ciljeve koliko na uživanje u onome što radim, ne znajući gdje će me to odvesti.

"

N: Koja je glavna ideja iza Iliye i koje planove imaš za brend?

E: Iliya je osobni projekt koji mi se vrtio po glavi par godina prije nego što sam ga pokrenula. Oduvijek me privlačio tekstil, sam čin odijevanja, kao i spajanje kolaža i uzoraka. Tako se sve naposljetku spojilo u jedno, kao i povezivanja svilenih marama sa slavenskim bajkama, djetinjstvom i junakinjama koje ih nose. Sve to mi je jako inspirativno, i sama sam jako dugo skupljala marame, tako da je marama kao prvi Iliya predmet bio vrlo logičan izbor.

Kako sam kroz modu često sudjelovala na snimanjima gdje su kreativni timovi mijenjali direkciju ili započinjali novu priču tako me počeo interesirati širi proces toga. Tu mi se javila ideja oko art direkcije i stvaranja vizuala. To je jedan od razloga zašto je nastao Iliya. Tako da nisam toliko fokusirana na ciljeve koliko na uživanje u onome što radim, ne znajući gdje će me to odvesti.

Ideja Iliye je da se ne fokusira isključivo na modu, iako se tako čini zasad. Uz završetak mastera iz industrijskog dizajna su mi se otvorile nove ideje za daljnji razvoj potencijalnih proizvoda koji se ne bi orijentirali samo na modu već i na prostore u kojima boravimo. Tako da je ideja da Iliya bude hibridan i da se ne orijentira isključivo na modu i odjevne predmete.

N: Osim brenda Iliya već smo dugo upoznati s tvojim umjetničkim radovima, kao i s produkt dizajnom, imaš li osjećaj da ti je lakše izražavati se kroz više smjerova ili nekako još tražiš koji bi bio tvoj glavni način umjetničkog izražavanja?

E: Tijekom zadnjih šest godina sam imala priliku upoznati se s nizom različitih medija. Od keramike, videa, tekstila. Na Akademiji smo imali prednost što smo mogli razmišljati i ne ograničavati se na jedan smjer ili medij što mi je uveliko otvorilo nove načine promišljanja u radu. Kasnije s upisom na master sam upoznala drugačije, nove metode za sebe unutar industrijskog dizajna. Izrada stola za diplomski je bio novi izazov za mene. Svi elementi se na neki način u mom radu i procesu spajaju i međusobno nadopunjuju i ne vidim kako bi se mogli odvojiti ili zašto bi se htjela samo opredijeliti na samo jedan smjer. Svaki novi rad ili projekt mi je otvorio perspektive. Mislim da mi taj pristup otvara puno više prostora za jačanje svog vizualnog jezika.

N: Kako nastaju Iliya marame, možeš li nam opisati cijeli proces?

E: Vrlo je intuitivan, spontan i meditativan. Sve kreće na papiru gdje isprobavam razne tehnike s kistom, akvarelom i tušem, a zatim kasnije gledam što bih dodala ili oduzela unutar samih uzoraka. Volim se pomnije posvetiti i samom izboru boja, određenim nijansama. Svaki novi pokušaj otkrije mi nove neograničene mogućnosti.

Važno mi je istaknuti da su Iliya šalovi napravljeni od sto posto svile, specifično su porubljeni na način na koji se samo svila i porubljuje.

N: Kako provodiš vrijeme, upravo zatvaramo temu na Noonu ‘Biti sa sobom’. Što bi ona značila za tebe, imaš li neki ‘me time’ i pronalaziš li ga lako, kako to funkcionira u suživotu i dugom odnosu?

E: Kako živim blizu Maksimira, moj ‘me time’ su često šetnje ili trčanje. Osim toga često odlazim pješice do grada, i u tom vremenu mi padaju različite ideje na pamet vezano za potencijalne projekte. Odlazak u radionu gdje izrađujem nove radove je također ‘me time’ za mene. Volim biti sama sa sobom i za sada imam tu privilegiju da si to mogu često priuštiti.

N: Koji umjetnici i čiji radovi, može biti i glazba i pisci, te inspiriraju u posljednje vrijeme?

E: U zadnje vrijeme dok radim slušam online radio, NTS i Radio Meuh.

Veliki sam fan Dries Van Notena, pratim njegov rad već jako dugo. Posebno mi se sviđa što radi svoje materijale i uzorke. Zanimljivo mi je što me njegova odjeća često asocira na niz različitih ponekad nespojivih asocijacija koje međusobno pašu. A knjiga koja me u posljednje vrijeme inspirirala je ‘The Language of Things’ Dejana Sudjica, koja govori o stvarima koje nas okružuju, o našem odnosu s njima, kako one oblikuju naše živote i zašto ih želimo.

Na Instagramu trenutno volim pratiti profil @rarebookparis koji me redovito inspirira sa svojim objavama, poput nekih starih revija, prostora, umjetničkih instalacija.

N: Kako planiraš provesti ovu zimu?

E: Nisam puno nešto isplanirala ali bi se htjela opustiti i provesti praznike s bliskim ljudima, obitelji i prijateljima. No, veseli me i što ću raditi.

VEZANE OBJAVE